אירוע הפתיחה

שלבי התחרות

אירוע הפתיחה
הגיע רגע האמת!
היום יוצאים כל משתתפי התחרות מבתי הספר היסודיים לדרך. מצפה לכם דרך מאתגרת ומרתקת!
אתם מתבקשים לצפות בסרטון ארוע הפתיחה של התחרות:
לסרטון בשפה העברית
לסרטון בשפה הערבית
במהלך האירוע יקבלו התלמידים הצצה לנושאי חקר החלל שיהיו במוקד התחרות השנה, הרצאת הפתיחה תכלול לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי, שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות.
במקרה שאין באפשרות הקבוצה להיפגש פיזית בשל הגבלות הקורונה, אנו ממליצים לצפות במצגת במהלך מפגש zoom  באמצעות שיתוף מסך על ידי המורה המלווה,ניתן להקרין המצגת לתלמידים בזמן שמתאים לכם.
ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
לצפייה בחומרי הלימוד של ארוע הפתיחה
בברכת בהצלחה,
צוות אולימפיאדת החלל

הגיע רגע האמת!

היום יוצאים כל משתתפי התחרות מבתי הספר היסודיים לדרך. מצפה לכם דרך מאתגרת ומרתקת, בהצלחה!

אתם מתבקשים לצפות בהרצאת פתיחת התחרות לחקר החלל והאסטרונומיה ה-6 לבתי-ספר יסודיים.

ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.

הרצאת אירוע פתיחה בעברית

הרצאת אירוע פתיחה בערבית

אנו בוטחים בכם בהובלת התהליך עם התלמידים ומאחלים לכולם בהצלחה

שלב א'

שלב א'

האתגר: חידון בכתב, מוגבל בזמן
נושא: היכרות עם עצמים במערכת השמש ונחתות.
השאלון יהיה פתוח לקריאת השאלות ולהכנסת התשובות למשך 3 שעות, ורק בשעות היעודות.
תותר גישה חופשית לאינטרנט במהלך החידון אבל חשוב להתכונן מראש כדי להכיר את החומר בעזרת הקישורים באתר התחרות. אפשר להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה קוראת סוג אחד של מקורות מידע.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו לאחר ארוע הפתיחה של התחרות

הסתיים שלב א' של אולימפיאדת החלל לבתי הספר היסודיים, רשימת הממשיכים לשלב הבא תתפרסם בימים הקרובים.

המשימה הראשונה שלכם כקבוצה תהיה להשתתף בחידון אשר יבחן את הידע שרכשתם בלימודיכם על  אודות גופים במערכת השמש ומשימות נחיתה נבחרות:

  • היכרות עם מערכת השמש – האם אתם מכירים את שמות כוכבי הלכת, את מיקומם היחסי ואת המאפיינים הייחודיים של כל אחד מהם? האם אתם מכירים את הגופים הקטנים הקיימים במערכת השמש?
  • נחתות על עולמות קטנים – הירח טיטאן, השביט P67 צוריומוב- גרסימנקו והאסטרואיד ריוגו. לכל אחד מעולמות אלו הותאמה נחתת עם משימה ייחודית לו. למדו על העולמות ועל הנחתות שהגיעו אליהם.
  • כמה קל לחיים מיקרוסקופיים להתפתח על עולם שיש בו מים במצב נוזל? האם זה נדיר שחיים התפתחו על כדור הארץ? משימת MARS 2020 עם הנחתת פרסביררנס מתוכננת לנחות על מאדים (עולם קטן די גדול) בפברואר השנה במטרה לנסות לענות על שאלות אלו. נלמד את מטרות המשימה, את הטכנולוגיות שמאפשרות אותה ונכיר את אתר הנחיתה.

הקישור לחידון יופיע באתר רק בתאריכים כ"ג-כ"ה חשוון תשפ"א, 10-12.11.20. החל מהשעה 13:00 עד השעה  16:00. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל בסמוך למועד החידון.

השאלון יהיה פתוח לקריאת השאלות ולהכנסת התשובות למשך 3 שעות, ורק בשעות היעודות.
תותר גישה חופשית לאינטרנט במהלך החידון אבל חשוב להתכונן מראש כדי להכיר את החומר בעזרת הקישורים באתר התחרות. אפשר להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה קוראת סוג אחד של מקורות מידע.

מבצעים את משימות ההכנה לשלב א' המתוארות במכתב ההכנה.
אין צורך להגיש את המשימות. שימו לב! מספר הנושאים וכמות הידע רבים, אך כך גם מספר המשתתפים בקבוצה שלכם. מומלץ לחלק את הזמן ואת העבודה באופן יעיל בין כל חברי הקבוצה, כך תוכלו להגיע מוכנים לחידון השלב הראשון.

  • החידון יופיע באתר רק בתאריכים כ"ג עד כ"ה בחשוון תשפ"א, 10-12.11.20. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל.
  • המענה על החידון מתבצע עם חומר פתוח ואפשר לחפש מידע באינטרנט. חיפוש התשובות והמענה על השאלות צריך להתבצע על ידי תלמידי הקבוצה בלבד ואסור למבוגרים או למי שאינו חבר בקבוצה לסייע.
  • על החידון עונים יחד כקבוצה. אפשר (ומומלץ) לפתוח את החידון על מספר מחשבים בו זמנית, ולחלק את התלמידים לקבוצות עבודה, כשכל קבוצה פותרת חלק אחר בחידון.
  • הגשת התשובות חייבת להתבצע כולה ממחשב אחד בלבד. מילוי של יותר משאלון אחד עלול להביא לפסילת ביה"ס. מדפסת המחוברת לאחד המחשבים תוכל להיות לכם לעזר.
  • לתשומת לבכם: יעמדו לרשותכם 3 שעות למילוי החידון ולהגשתו. באחריות כל קבוצה להיות מוכנה לענות על החידון במועד שנקבע. קבוצה אשר לא תשלים את החידון במסגרת הזמן הנתון, לא תוכל להמשיך בתחרות.

הסתיים שלב א' של התחרות

השאלונים ייפתחו למענה בשעה שצוינה במכתב ההזמנה. הכניסה לשאלון תתאפשר באמצעות סיסמה שקיבלה כל קבוצה ובתאריך אליו שובצה.

לצפייה בשאלון שלב א'

למענה על שאלון שלב א'

לכניסה לשאלון שלב א' בעברית

לכניסה לשאלון שלב א' בערבית

השאלונים ייפתחו למענה בשעה שצוינה במכתב ההזמנה. הכניסה לשאלון תתאפשר באמצעות סיסמה שתקבל כל קבוצה ובתאריך אליו שובצה.

משימת ההכנה מפורטת במכתב ההנחיות לקראת שלב א' בעברית ובערבית.

שלב ב'

שלב ב'

האתגר: הפקת תערוכה וירטואלית בקהילה (בית ספר / שכונה/ או אחרת) בפרויקט גרפי ספרותי.
נושא: סיפורים מאוירים מעולם אחר.
כל החברי הקהילה יוזמנו להשתתף בפרויקט, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.
לאחר ביצוע המשימה ישלחו חברי הקבוצה תיעוד שלה אשר יזכה אותם בניקוד.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב א'

תלמידים ומורים יקרים,

בשלב זה עליכם לתכנן ולקיים פעילות בקהילה, אשר מטרתה היא ליצור חיבור אישי בין חברי הקהילה ולפתוח צוהר לנושא האולימפיאדה  – "נחיתות על עולמות קטנים" דרך מסעותיו של הנסיך הקטן בין עולמות ודמויות.

השנה מלאו 120 להולדתו של הטייס והסופר אנטואן דה סנט-אכזופרי מחבר הספר הנסיך הקטן. הנסיך הקטן יצא מהכוכב שלו, לבקר בכדור הארץ ובעולמות קטנים נוספים בספינת הציפורים שלו. בכל עולם אליו הגיע, נפגש עם תושב המקום וקיים אתו דו-שיח, שבאמצעותו למד להכיר את העולם וגם ואת האדם שאתו נפגש.

האנושות היום גרה על כדור הארץ בלבד. יש לנו תחנת חלל אחת שמקיפה את כדור הארץ וגם ביקרנו 6 פעמים על הירח לשעות או ימים ספורים. יתכן שבעוד 200 שנה יהיה המצב אחר. האנושות מגלה עניין – בהקמה של תחנות חלל במקומות נוספים במערכת השמש. מושבות אלו תוכלנה לשמש לצרכים שונים ביניהם מחקר, כריית משאבים מקומיים ומתן שירותי דרך לחלליות שיערכו מסעות למקומות אחרים במערכת השמש.

בשלב ב' של האולימפיאדה עליכם להפיק תערוכה וירטואלית עם קהילה שאותה תיבנו ותנחו מרחוק במספר מפגשי ZOOM. יהיה עליכם ליצור עניין בנושא בקרב הקהילה בה תבחרו לפעול (כיתה, שכבה, בית ספר, הורים, שכונה או כל קהילה שתבחרו), לחשוף אותם לנושאים המדעיים, לסיפורי הנסיך הקטן ולתכנון וביצוע היצירות שיוצגו בתערוכה הווירטואלית.

להורדת מסמך הנחיות מעודכן לשלב ב' בעברית

להורדת דף תיעוד מעודכן בעברית

להורדת מסמך הנחיות מעודכן לשלב ב' בערבית

להורדת דף תיעוד מעודכן בערבית

שלב ג'

שלב ג'

האתגר: חידון אינטראקטיבי בזמן אמת ומשימת חקר.
נושא: הירח ותוכנית אפולו, משימות ירח מתוכננות, ומשימת חקר על תנועתו ומופעיו של הירח בשמים. המענה על השאלות יתבצע בזמן אמת.לרשות הקבוצות יעמוד זמן קצוב וקצר לכל שאלה, ולכן נדרש לימוד מקדים מעמיק של החומר הרלוונטי – כפי שיפורט באתר האולימפיאדה.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב ב'.

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ג' של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה!

לקראת השלב השלישי בתחרות, תצטרכו להעמיק את ידיעותיכם בחומר שלמדתם בשלבים הקודמים, וכן להרחיב את ידיעותיכם בתחומים נוספים. במהלך משימות ההכנה אתם:

  • תעמיקו את ידיעותיכם בנושא כוכבי הלכת.
  • תגלו את הקשיים בחקר כוכב הלכת נוגה.
  • תלמדו על טכנולוגיות ייצור חשמל בגשושיות.
  • תבצעו ניסוי מדעי הקשור במערכת הכוח של גשושיות.

גם כאן, כמו בשלב א', מומלץ להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה מתמקדת בלמידת אחד מהנושאים.

במהלך החידון תבצעו ניסוי באמצעות מכשיר מדידה מדעי שתבנו במו ידיכם! את ההנחיות לבניית המכשיר תמצאו במסמך משימת ההכנה. כדי שתגיעו מוכנים לחידון, תצטרכו לבצע ניסוי בו תשתמשו במכשיר שבניתם. את תוצאות הניסוי שתבצעו יש לשלוח אלינו עד לתאריך ה-19.1.20, בשעה 15:00, והן תיבדקנה ותהווינה חלק מהציון שלכם לשלב ג'.

חצי הגמר

שלב ד' – חצי הגמר

האתגר: בניית דגם
נושא: פתרון אתגרים על הירח.
את ההנחיות לבניית הדגם תקבלו לאחר סיום שלב ג'. הדגם ישקף את מרב ידיעותיכם והבנתכם את הנושא, כאשר גם יצירתיות ואסתטיקה יילקחו בחשבון. את הדגם תתעדו בין השאר בסרטון וידאו שיועלה ל- YouTube ויישלח לשיפוט.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב ג'.

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ד' של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה, שהוא שלב חצי הגמר!

בשלב זה עליכם לבנות דגמים שיתמקדו בנושא העומד במרכז התחרות השנה: מערכות טכנולוגיות בחקר מערכת השמש.

מערכת השמש שלנו מונה שמונה כוכבי לכת, וכן עצמים רבים נוספים: כוכבי לכת ננסיים, ירחים, אסטרואידים ושביטים. המחקר של גרמי שמיים אלו מעלה בפנינו שאלות, אתגרים והזדמנויות חדשות.  בני האדם מפתחים כל הזמן טכנולוגיות שיאפשרו להם לענות על השאלות ולהתמודד עם האתגרים שחקר החלל מציב בפנינו. כחלק מתחרות חקר החלל והאסטרונומיה ננסה להמחיש את ההזדמנויות הללו ואת האמצעים הטכנולוגיים למימושן.

בשלב חצי הגמר של התחרות, עליכם לבנות דגמים המתארים משימת חלל במערכת השמש שתבוצע באמצעות גשושית לא מאוישת.

יש להעלות את הגרסה הסופית של מסמך התיעוד והתמונות לתיקייה שהוקצתה לכם
ב-Google Drive, ואת סרטון התיעוד ל-YouTube  עד לתאריך 27.2.20 בשעה 13:00.

תצוגת הדגמים שבנו בתי הספר בשלב חצי הגמר

שלב חצי הגמר יוצא לדרך!

אירוע הגמר

גמר

ברכות למשתתפים ומזל טוב למנצחים של גמר תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר יסודיים, תשע"ט

272 בתי-ספר וכ-5,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים את פני השטח של עצמים במערכת השמש.
שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן: התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל, הפגינו בקיאות בטופוגרפיה של מאדים, ביצעו ניסוי חקר הקשור לתצפיות מדעיות עדכניות, פיענחו הרכב של חומרים באמצעות מידע ספקטרוסקופי. והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות
במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.
בית הספר דוד ילין, חיפה זכה במקום הראשון
בית הספר אילן רמון באר יעקב, הגיע למקום השני
ציון לשבח על בניית דגם מרשים מבחינה מדעית ועיצובית הוענק לבית הספר פרחי המדע, רחובות
תעודות ציון לשבח הוענקו לבית הספר נילי, זיכרון יעקב ולבית הספר דליות, יוקנעם

לצפייה ברשימת בתי הספר שהשתתפו בשלב הגמר

ארוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה ה-5 תשע"ט

ברכות לעולים לשלב הגמר של התחרות!

לאחר עבודת שיפוט קשה ומורכבת, נדרש חבר השופטים להחליט אילו מבין כלל הדגמים המרשימים שנשלחו אלינו יזכה את קבוצתו בהעפלה לאירוע הגמר של התחרות.

בתיאום עם משרד המדע ומשרד החינוך ובתקווה שנשוב לשגרה בהקדם, הוחלט לקיים את אירוע הגמר של תחרות החלל לבתי הספר היסודיים בתאריך 16.6.20 כ"ד בסיוון תש"ף.

האירוע יתקיים בין השעות 09:15-16:00 בקמפוס המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, בירושלים.

הנחיות מפורטות יישלחו בהמשך.

משימת הכנה לשלב הגמר

במהלך התחרות למדתם על מערכות שונות בגשושיות. לקראת הגמר תעמיקו את הבנתכם בנושא העקרונות שעומדים מאחורי מערכות ההנעה והנחיתה בגשושית. משימות ההכנה נועדו לאמן אתכם לקראת הפעילויות בתחנות באירוע הגמר. אין צורך לשלוח אלינו תשובות למשימות ההכנה. מידע אודות ההכנה מפורט במסמך ההכנה שהמשך. לקראת הגמר מומלץ להתאמן על הנחתתה של גשושית בתוך לועו השטוח של הר הגעש יוליסס (Ulysses Patera) באמצעות ההדמיה: https://space.iasa.org.il/mars_lander/.

שיאה של התחרות יהיה באירוע הגמר אליו יגיעו 10 בתי ספר. במהלך אירוע הגמר הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות, הכוללות ביצוע ניסויים והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
אירוע הגמר הוא תמיד חגיגה גדולה. בשנה שעברה קיימנו אותו בזום והיה מוצלח, חגיגי ומהנה. כולנו מקווים שלקראת סוף השנה נסיר את החסמים ונוכל להתכנס ביחד לאירוע תחרותי, מאתגר ומחבר. עוד לא אבדה תקוותנו.
אם הדבר לא יתאפשר, מתכונת האירוע תתואם לפעילות מרחוק.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום התוצאות של שלב חצי הגמר.

  • להורדת מכתב הנחיות והוראות הכנה לקראת שלב א' של התחרות בערבית

להורדת מכתב ההנחיות והוראות ההכנה לקראת שלב א' בעברית

Start typing and press Enter to search