אירוע הפתיחה

שלבי התחרות

אירוע הפתיחה
הגיע רגע האמת!
היום יוצאים כל משתתפי התחרות מבתי הספר היסודיים לדרך. מצפה לכם דרך מאתגרת ומרתקת!
אתם מתבקשים לצפות בסרטון ארוע הפתיחה של התחרות:
לסרטון בשפה העברית
לסרטון בשפה הערבית
במהלך האירוע יקבלו התלמידים הצצה לנושאי חקר החלל שיהיו במוקד התחרות השנה, הרצאת הפתיחה תכלול לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי, שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות.
במקרה שאין באפשרות הקבוצה להיפגש פיזית בשל הגבלות הקורונה, אנו ממליצים לצפות במצגת במהלך מפגש zoom  באמצעות שיתוף מסך על ידי המורה המלווה,ניתן להקרין המצגת לתלמידים בזמן שמתאים לכם.
ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
לצפייה בחומרי הלימוד של ארוע הפתיחה
בברכת בהצלחה,
צוות אולימפיאדת החלל

אירוע פתיחה: מפגש חשיפה מקוון שהתקיים בתאריך 12.10.21
האירוע התקיים בהשתתפות 264 בתי ספר וכ 4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ, במהלכו נחשפו התלמידים לנושאי שלבי התחרות השונים וצפו בהרצאה חווייתית מפי ליעד יוסף, האסטרונאוט האנאלוגי הישראלי, אשר לוקח חלק במשימת AMADEE-20, משימה המשותפת לסוכנות החלל הישראלית ולפורום החלל האוסטרי ומתקיימת בימים אלה, במכתש רמון.

הרצאת אירוע פתיחה בעברית

הרצאת אירוע פתיחה בערבית

הרצאת אירוע הפתיחה של אולימפיאדת החלל לבתי הספר היסודיים תשפ"ב

אנו בוטחים בכם בהובלת התהליך עם התלמידים ומאחלים לכולם בהצלחה

שלב א'

שלב א'

האתגר: חידון בכתב, מוגבל בזמן
נושא: עיניים במסלול : שיטות לחקר אטמוספירות ופני שטח של כוכבי לכת.


השאלון יהיה פתוח לקריאת השאלות ולהכנסת התשובות למשך 3 שעות, ורק בשעות הייעודיות.
תותר גישה חופשית לאינטרנט במהלך החידון אבל חשוב להתכונן מראש כדי להכיר את החומר בעזרת הקישורים באתר התחרות. אפשר להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה קוראת סוג אחד של מקורות מידע.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו לאחר אירוע הפתיחה של התחרות

הסתיים שלב א' של אולימפיאדת החלל לבתי הספר היסודיים, רשימת הממשיכים לשלב הבא תתפרסם בימים הקרובים.

המשימה הראשונה שלכם כקבוצה תהיה להשתתף בחידון אשר יבחן מספר יכולות:

  • היכרות עם מערכת השמש – האם אתם מכירים את שמות כוכבי הלכת, את מיקומם היחסי ואת המאפיינים הייחודיים של כל אחד מהם?
  • דליית מידע מהאינטרנט בנושא גשושיות ומשימות בחלל – מה אתם יודעים על חקר כוכבי הלכת? באיזו מהירות תוכלו לאתר מידע נוסף על פי דרישה?
  • בילוש וזיהוי – האם תוכלו לבחון רמזים ומידע חלקי ולהשלים באמצעותם את התמונה המלאה?

הקישור לחידון יהיה פעיל באתר רק בתאריכים י"ב כסלו תשפ"ב, 14-16.11.21. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח אליכם בדוא"ל.

השאלון יהיה פתוח לקריאת השאלות ולהכנסת התשובות למשך 3 שעות, בין השעות 10:00-13:00.
תותר גישה חופשית לאינטרנט במהלך החידון אבל חשוב להתכונן מראש כדי להכיר את החומר בעזרת הקישורים באתר התחרות. אפשר להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה קוראת סוג אחד של מקורות מידע.

מבצעים את משימות ההכנה לשלב א' המתוארות במכתב ההכנה.
אין צורך להגיש את המשימות. שימו לב! מספר הנושאים וכמות הידע רבים, אך כך גם מספר המשתתפים בקבוצה שלכם. מומלץ לחלק את הזמן ואת העבודה באופן יעיל בין כל חברי הקבוצה, כך תוכלו להגיע מוכנים לחידון השלב הראשון.

  • החידון יופיע באתר רק בתאריכים כ"ג עד כ"ה בחשוון תשפ"א, 10-12.11.20. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל.
  • המענה על החידון מתבצע עם חומר פתוח ואפשר לחפש מידע באינטרנט. חיפוש התשובות והמענה על השאלות צריך להתבצע על ידי תלמידי הקבוצה בלבד ואסור למבוגרים או למי שאינו חבר בקבוצה לסייע.
  • על החידון עונים יחד כקבוצה. אפשר (ומומלץ) לפתוח את החידון על מספר מחשבים בו זמנית, ולחלק את התלמידים לקבוצות עבודה, כשכל קבוצה פותרת חלק אחר בחידון.
  • הגשת התשובות חייבת להתבצע כולה ממחשב אחד בלבד. מילוי של יותר משאלון אחד עלול להביא לפסילת ביה"ס. מדפסת המחוברת לאחד המחשבים תוכל להיות לכם לעזר.
  • לתשומת לבכם: יעמדו לרשותכם 3 שעות למילוי החידון ולהגשתו. באחריות כל קבוצה להיות מוכנה לענות על החידון במועד שנקבע. קבוצה אשר לא תשלים את החידון במסגרת הזמן הנתון, לא תוכל להמשיך בתחרות.

הסתיים שלב א' של התחרות

השאלונים ייפתחו למענה בשעה שצוינה במכתב ההזמנה. הכניסה לשאלון תתאפשר באמצעות סיסמה שקיבלה כל קבוצה ובתאריך אליו שובצה.

לצפייה בשאלון שלב א'

למענה על שאלון שלב א'

לכניסה לשאלון שלב א' בעברית

לכניסה לשאלון שלב א' בערבית

השאלונים ייפתחו למענה בשעה שצוינה במכתב ההזמנה. הכניסה לשאלון תתאפשר באמצעות סיסמה שתקבל כל קבוצה ובתאריך אליו שובצה.

משימת ההכנה מפורטת במכתב ההנחיות לקראת שלב א' בעברית ובערבית.

שלב ב'

שלב ב'

האתגר: הפקת תערוכה וירטואלית בקהילה (בית ספר / שכונה/ או אחרת) בפרויקט גרפי ספרותי.
נושא: להרגיש כוכב: תכונותיהם הפיסיקליות/ הכימיות הייחודיות של כוכבי הלכת.


כל החברי הקהילה יוזמנו להשתתף בפרויקט, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.
לאחר ביצוע המשימה ישלחו חברי הקבוצה תיעוד שלה אשר יזכה אותם בניקוד.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב א'

הסתיים שלב ב' של אולימפיאדת החלל לבתי הספר היסודיים, רשימת הממשיכים לשלב הבא תתפרסם בימים הקרובים.

תלמידים ומורים יקרים,

בשלב זה עליכם לתכנן ולקיים פעילות בקהילה, אשר מטרתה היא ליצור חיבור אישי בין חברי הקהילה ולפתוח צוהר לנושא האולימפיאדה  – "נחיתות על עולמות קטנים" דרך מסעותיו של הנסיך הקטן בין עולמות ודמויות.

השנה מלאו 120 להולדתו של הטייס והסופר אנטואן דה סנט-אכזופרי מחבר הספר הנסיך הקטן. הנסיך הקטן יצא מהכוכב שלו, לבקר בכדור הארץ ובעולמות קטנים נוספים בספינת הציפורים שלו. בכל עולם אליו הגיע, נפגש עם תושב המקום וקיים אתו דו-שיח, שבאמצעותו למד להכיר את העולם וגם ואת האדם שאתו נפגש.

האנושות היום גרה על כדור הארץ בלבד. יש לנו תחנת חלל אחת שמקיפה את כדור הארץ וגם ביקרנו 6 פעמים על הירח לשעות או ימים ספורים. יתכן שבעוד 200 שנה יהיה המצב אחר. האנושות מגלה עניין – בהקמה של תחנות חלל במקומות נוספים במערכת השמש. מושבות אלו תוכלנה לשמש לצרכים שונים ביניהם מחקר, כריית משאבים מקומיים ומתן שירותי דרך לחלליות שיערכו מסעות למקומות אחרים במערכת השמש.

בשלב ב' של האולימפיאדה עליכם להפיק תערוכה וירטואלית עם קהילה שאותה תיבנו ותנחו מרחוק במספר מפגשי ZOOM. יהיה עליכם ליצור עניין בנושא בקרב הקהילה בה תבחרו לפעול (כיתה, שכבה, בית ספר, הורים, שכונה או כל קהילה שתבחרו), לחשוף אותם לנושאים המדעיים, לסיפורי הנסיך הקטן ולתכנון וביצוע היצירות שיוצגו בתערוכה הווירטואלית.

שלב ג'

שלב ג'

האתגר: חידון אינטראקטיבי בזמן אמת ומשימת חקר.
נושא: אור של כוכבים: מערכות מדידה ספקטרוסקופיות על גבי גשושיות.


המענה על השאלות יתבצע בזמן אמת. לרשות הקבוצות יעמוד זמן קצוב וקצר לכל שאלה, ולכן נדרש לימוד מקדים מעמיק של החומר הרלוונטי – כפי שיפורט באתר האולימפיאדה.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב ב'.

הסתיים שלב ג' של אולימפיאדת החלל לבתי הספר היסודיים, רשימת הממשיכים לשלב הבא תתפרסם בימים הקרובים.

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ג' של אולימפיאדת החלל!

במהלך השלב השלישי בתחרות, תעמיקו את ידיעותיכם בחומר שלמדתם לשלב א', וכן תרחיבו את ידיעותיכם בתחומים נוספים. במהלך משימות ההכנה:

  1. העמיקו את ידיעותיכם בנושא כוכבי הלכת.
  2. ערכו היכרות כללית ויסודית עם תוכנית אפולו.
  3. התמקדו באלמנט לבחירתכם מתוכנית אפולו שאותו תציגו בסרטון.
  4. לימדו על משימות עכשוויות בחקר הירח.
  5. בצעו חקר מדעי הקשור בתנועת הירח בשמיים.

בשלב ג' של האולימפיאדה יתקיים מפגש בן שעתיים וחצי המחולק לשלושה חלקים:

  1. פתיחה: מפגש ZOOM בהנחיית מנהל האולימפיאדה. הנחיות לגבי אופן ההשתתפות בחידון. צפייה משותפת בחלק מהסרטונים של הקבוצות המשתתפות. קישור למפגש ישלח בהמשך.
  2. חידון א-סינכרוני: שעה וחצי של חידון ברשת, במתכונת דומה למתכונת חידון שלב א'. הנחיות מפורטות לאופן המענה על החידון מופיעות בהמשך מכתב זה.
  3. סיום: התכנסות למפגש ZOOM בהנחיית מנהל האולימפיאדה. צפייה בסרטונים שהכינו הקבוצות המשתתפות וסיכום הפעילות.

לקראת החידון המסכם יהיה עליכם ללמוד חומר רקע בנושא משימות נחיתה ירחיות המפורט במסמך "משימת ההכנה" וכן לבצע ולהגיש סרטון ומשימת חקר על תנועת הירח בשמים. גם כאן, כמו בשלב א', מומלץ להתחלק לקבוצות התמחות, כשכל קבוצה מתמקדת בלמידת אחד מהנושאים.

הנחיות לקראת השתתפות בחידון שלב ג' בעברית

הנחיות לקראת השתתפות בחידון שלב ג' בערבית

משימות הכנה מעודכנת לקראת שלב ג' בעברית

משימת הכנה מעודכנת לקראת שלב ג' בערבית

חצי הגמר

שלב ד' – חצי הגמר

האתגר: בניית דגם
נושא: בניית דגמים בנושא התחרות השנתי.


ההנחיות לבניית הדגם יפורסמו לאחר סיום שלב ג'. הדגם ישקף את מרב ידיעותיכם והבנתכם את הנושא, כאשר גם יצירתיות ואסתטיקה יילקחו בחשבון. את הדגם תתעדו בין השאר בסרטון וידאו שיועלה ל- YouTube ויישלח לשיפוט.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב ג'.

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ד' של אולימפיאדת החלל, שהוא שלב חצי הגמר!

בשלב זה עליכם לבנות דגמים שיתמקדו בנושא העומד במרכז התחרות השנה: מבקרים בעולמות קטנים – משימות נחיתה במערכת השמש.

בראשית 2 יוצאת לדרך על רקע תוכניות של מדינות רבות ושל חברות מסחריות להגיע לירח ולהקים בו מתקנים טכנולוגים שונים. אחד האתגרים בקיום פעילות אנושית מתמשכת על הירח יהיה לייצר שיתוף פעולה בין מדינות וחברות באופן שיאפשר להשתמש במשאבים הטבעיים הקיימים על הירח לטובת אוכלוסיית העולם. שתוף פעולה בשימוש במשאבי הטבע בירח יעזור להתמודד עם שאר האתגרים בקיום חיים על פניו: בניה למגורים, תחבורה (אל הירח, על פניו ובחזרה ממנו אל כדור הארץ), ייצור מזון, כריית חמצן ומים, הפקת אנרגיה ואגירתה, ייצור דלק רקטי ותקשורת עם כדור הארץ. חשוב שהפעילות על הירח תאפשר תחושת שייכות שתיצור חיבור בין אנשים בכדור הארץ, כפי שקרה בתוכנית אפולו. משימות חקר רובוטיות עכשוויות מתמקדות בביצוע ניסויים שיבחנו דרכי ההתמודדות שונות עם  אתגרים אלו.

בשלב חצי הגמר של התחרות, עליכם לבנות דגם של מטען ייעודי על נחתת במשימת בראשית 2 לירח

יש להעלות את הגרסה הסופית של מסמך התיעוד והתמונות לתיקייה שהוקצתה לכם
ב-Google Drive, ואת סרטון התיעוד ל-YouTube  עד לתאריך 5.4.21 בשעה 13:00.

תצוגת הדגמים שבנו בתי הספר בשלב חצי הגמר

שלב חצי הגמר יוצא לדרך!

אירוע הגמר

גמר

ברכות למשתתפים ומזל טוב למנצחים של גמר תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר יסודיים, תשע"ט

272 בתי-ספר וכ-5,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים את פני השטח של עצמים במערכת השמש.
שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן: התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל, הפגינו בקיאות בטופוגרפיה של מאדים, ביצעו ניסוי חקר הקשור לתצפיות מדעיות עדכניות, פיענחו הרכב של חומרים באמצעות מידע ספקטרוסקופי. והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות
במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.
בית הספר דוד ילין, חיפה זכה במקום הראשון
בית הספר אילן רמון באר יעקב, הגיע למקום השני
ציון לשבח על בניית דגם מרשים מבחינה מדעית ועיצובית הוענק לבית הספר פרחי המדע, רחובות
תעודות ציון לשבח הוענקו לבית הספר נילי, זיכרון יעקב ולבית הספר דליות, יוקנעם

לצפייה ברשימת בתי הספר שהשתתפו בשלב הגמר

ברכות למשתתפים ומזל טוב למנצחים של גמר אולימפיאדת החלל ע"ש רמון לבתי הספר היסודיים, תשפ"א

216 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך. 11 בתי הספר מכל רחבי הארץ השתתפו בגמר, התמידו והצליחו למרות הקשיים שהוצבו בימי הקורונה.

התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לתכנן משימה ולבנות מטען ייעודי שישלח על גבי  נחתת במשימת בראשית 2 באמצעות תב"מ – תכנון בעזרת מחשב.

שיאה של התחרות היה באירוע הגמר במהלכו התלמידים השתתפו באתגר בנייה תחרותי קבוצתי קצוב בזמן באפליקציית TINKERCAD, הציגו את הדגמים שבנו בפני צוות השיפוט ובפני שאר הצוותים שעלו לגמר.ושמעו התלמידים הרצאה מפי מר ד”ר אליעד פרץ. בנושא לייזרים, יישומים ותרומות לחקר ולמשימות החלל. אליעד הוא  חוקר מוביל, עטור פרסים בנאס”א גודארד, מועמד לתוכנית האסטרונאוטים היוקרתית נאס"א.

בית הספר בית חינוך גלילי, מעלה לביא זכה בתואר "חביב הקהל", במקום השלישי זכו קבוצות ו'3 ו-ו'4 מבית הספר דוד ילין בחיפה בתי הספר.

בית הספר אילן רמון, באר יעקב זכה במקום השני, למקום הראשון הגיע בית הספר בית חינוך שמעון פרס מראש העין.

לצד פרס כספי שיקבלו הזוכים, לפעילות השראה חווייתית, תלמידי בית הספר בית חינוך שמעון פרס הוזמנו למפגש עם השר חילי טרופר, שר המדע והטכנולוגיה.

לצפייה ברשימת בתי הספר שהשתתפו בשלב הגמר

ארוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה ה-5 תשע"ט

ברכות לעולים לשלב הגמר של התחרות!

לאחר עבודת שיפוט קשה ומורכבת, נדרש חבר השופטים להחליט אילו מבין הדגמים המרשימים שנשלחו אלינו יזכה את קבוצתו בהעפלה לשלב הגמר של התחרות. עשר קבוצות שהשיגו את הניקוד הגבוה ביותר יעלו לשלב הגמר.

אירוע הגמר יתקיים ביום שלישי, 1.6.21 כ"א בסיוון תשפ"א, בין השעות 10:00-13:30. האירוע ייערך באמצעות פלטפורמת ZOOM ויכלול: אתגר בנייה תחרותי קבוצתי קצוב בזמן באפליקציית TINKERCAD, משימת שיפוט עמיתים, הרצאה קצרה, ברכות וטקס הכרזת המנצחים.

לקראת אירוע הגמר יתואם מראש מפגש מוקדמות עם כל אחת מהקבוצות ב ZOOM.

מפגשי המוקדמות יתקיימו בתאריכים 2-3.5.21 . כל בית ספר ישובץ לשעה מסוימת באחד המועדים הללו.

מפגשי המוקדמות:

השיפוט של הדגמים ייערך במתכונת של מפגשי מוקדמות פרטניים לפני האירוע המסכם, עם כל אחת מעשר הקבוצות שעלו לשלב הגמר. המפגש ייערך באמצעות פלטפורמתZOOM  ויארך 40 דקות. מטרת המפגש  היא לאפשר לשופטים להכיר מקרוב את הקבוצות שעברו את כל שלבי האולימפיאדה ולהעריך את עבודתכם על המשימות שתכננתם והדגמים שבניתם עבורן. המפגש פותח בפניכם הזדמנות להצגה מעמיקה ובלתי אמצעית של תוצרי שלב ד'.

בחבר השופטים ישתתפו: מר אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית, מר כפיר דמרי,  מייסד ומשנה למנכ"ל SpaceIL, ד"ר אראל מוריס, מנהל אולימפיאדת החלל ומר מאג'ד תאביט, מנהל התוכן בשפה הערבית, באולימפיאדת החלל.

שיאה של התחרות יהיה באירוע הגמר אליו יגיעו 10 בתי ספר. במהלך אירוע הגמר הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות, הכוללות ביצוע ניסויים והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
אירוע הגמר הוא תמיד חגיגה גדולה. בשנה שעברה קיימנו אותו בזום והיה מוצלח, חגיגי ומהנה. כולנו מקווים שלקראת סוף השנה נסיר את החסמים ונוכל להתכנס ביחד לאירוע תחרותי, מאתגר ומחבר. עוד לא אבדה תקוותנו.
אם הדבר לא יתאפשר, מתכונת האירוע תתואם לפעילות מרחוק.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום התוצאות של שלב חצי הגמר.

  • להורדת מכתב הנחיות והוראות הכנה לקראת שלב א' של התחרות בערבית

להורדת מכתב ההנחיות והוראות ההכנה לקראת שלב א' בעברית

Start typing and press Enter to search