אירוע הפתיחה

שלבי התחרות

מצגת אירוע הפתיחה תשלח אל המורים בתאריך ל' בחשוון תשפ"א 18.10.20 בשעה 15:00
במהלך האירוע יקבלו התלמידים הצצה לנושאי חקר החלל שיהיו במוקד התחרות השנה, הרצאת הפתיחה תכלול לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי, שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות.
במקרה שאין באפשרות הקבוצה להיפגש פיזית בשל הגבלות הקורונה, אנו ממליצים לצפות במצגת במהלך מפגש zoom  באמצעות שיתוף מסך על ידי המורה המלווה, ניתן להקרין המצגת לתלמידים בזמן שמתאים לכם.
ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
בברכת בהצלחה,
צוות אולימפיאדת החלל

אירוע הפתיחה
הגיע רגע האמת!
היום יוצאים כל משתתפי התחרות מחטיבות הביניים לדרך. מצפה לכם דרך מאתגרת ומרתקת!
אתם מתבקשים לצפות בסרטון ארוע הפתיחה של התחרות:
לסרטון בשפה העברית
לסרטון בשפה הערבית
במהלך האירוע יקבלו התלמידים הצצה לנושאי חקר החלל שיהיו במוקד התחרות השנה, הרצאת הפתיחה תכלול לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי, שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות.
במקרה שאין באפשרות הקבוצה להיפגש פיזית בשל הגבלות הקורונה, אנו ממליצים לצפות במצגת במהלך מפגש zoom  באמצעות שיתוף מסך על ידי המורה המלווה,ניתן להקרין המצגת לתלמידים בזמן שמתאים לכם.
ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
לצפייה בחומרי הלימוד של ארוע הפתיחה
בברכת בהצלחה,
צוות אולימפיאדת החלל

הרצאת אירוע הפתיחה בעברית

הרצאת אירוע פתיחה בערבית

שלב א'

שלב א'

האתגר: חידון בכתב, מוגבל בזמן
נושא: היכרות עם גופים במערכת השמש, שימושים ותכונות של קרינה א"מ, וטכנולוגיות לווייניות.
השאלון יהיה פתוח לקריאת השאלות ולהכנסת התשובות למשך 3 שעות, ורק בשעות היעודות. החידון הוא "בחומר פתוח", אבל חשוב להתכונן מראש כדי להכיר את החומר, על פי משימות ההכנה.
אפשר להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה קוראת סוג אחד של מקורות מידע.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו לאחר ארוע הפתיחה של התחרות

המשימה הראשונה שלכם בקבוצה תהיה לענות על חידון אשר יבחן את ידיעותיכם במספר תחומים:

  • היכרות עם מערכת השמש, בדגש על כדור הארץ ומאדים.
  • הספקטרום האלקטרומגנטי ואינטראקציות בין קרינה וחומר
  • יישומי חישה מרחוק בלוויינים.
  • מקפות סביב מאדים.

החידון יופיע באתר רק בתאריכים א'-ג' כסלו, תשפ"א , 17-19.11.20. החל מהשעה 10:00 עד השעה  13:00. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל בסמוך למועד החידון.

השאלון יהיה פתוח לקריאת השאלות ולהכנסת התשובות למשך 3 שעות, ורק בשעות היעודות. החידון הוא "בחומר פתוח", אבל חשוב להתכונן מראש כדי להכיר את החומר, על פי משימות ההכנה.
אפשר להתחלק לקבוצות מומחים, כשכל קבוצה קוראת סוג אחד של מקורות מידע.

  • החידון יופיע באתר רק בתאריכים י"ג-ט"ו חשוון תש"ף, 11-13.11.19. החל מהשעה 13:00 עליכם לשלוח את התשובות עד השעה 16:00. כל בית ספר משובץ לאחד התאריכים, השיבוץ יישלח בדוא"ל.
  • המענה על החידון מתבצע עם חומר פתוח ואפשר לחפש מידע באינטרנט. חיפוש התשובות והמענה על השאלות צריך להתבצע על ידי תלמידי הקבוצה בלבד ואסור למבוגרים או למי שאינו חבר בקבוצה לסייע.
  • על החידון עונים יחד כקבוצה. אפשר (ומומלץ) לפתוח את החידון על מספר מחשבים בו זמנית, ולחלק את התלמידים לקבוצות עבודה, כשכל קבוצה פותרת חלק אחר בחידון.
  • הגשת התשובות חייבת להתבצע כולה ממחשב אחד בלבד. מילוי של יותר משאלון אחד עלול להביא לפסילת ביה"ס. מדפסת המחוברת לאחד המחשבים תוכל להיות לכם לעזר.
  • לתשומת לבכם! כי יעמדו לרשותכם 3 שעות למילוי החידון ולהגשתו. באחריות כל קבוצה להיות מוכנה לענות על החידון במועד שנקבע. קבוצה אשר לא תשלים את החידון במסגרת הזמן הנתון, לא תוכל להמשיך בתחרות.

מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו בחודש ינואר 2020.

הסתיים שלב א' של האולימפיאדה

מבצעים את משימות ההכנה לשלב א' המתוארות במכתב ההנחיות.
אין צורך להגיש את המשימות. שימו לב! מספר הנושאים וכמות הידע רבים, אך כך גם מספר המשתתפים בקבוצה שלכם. מומלץ לחלק את הזמן ואת העבודה באופן יעיל בין כל חברי הקבוצה, כך תוכלו להגיע מוכנים לחידון השלב הראשון.

לתשומת לבכם: מכתב ההנחיות ומשימת ההכנה בערבית מופיעים קישורים למקורות בערבית.

משימה זו נועדה להכין אתכם לשלב א' של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה. המשימה כוללת קריאה מונחית במקורות מידע ומענה על שאלות.
אין צורך להגיש את התשובות שכתבתם, אך חשוב שהן תהיינה נגישות לכם בעת פתרון השאלות בחידון.
שלב א' מתבצע עם חומר פתוח, אבל הוא מוגבל בזמן, ולכן חשוב שהחומר הדרוש יהיה מרוכז בקובץ אחד.

1.
א) ערכו היכרות עם הערך "מערכת השמש" באסטרופדיה (קישור למטה). קראו על מבנה מערכת השמש וודאו שאתם יודעים למצוא מידע מפורט על כל אחד מכוכבי הלכת.
אסטרופדיה – מערכת השמש
ב) קראו בעיון על צדק ושבתאי בויקיפדיה, ולמדו על מאפייניהם של שני כוכבי הלכת, על ירחיהם ועל טבעותיהם.

2.
א) קראו בויקיפדיה על קרינה אלקטרומגנטית.
ב) קראו בויקיפדיה על הספקטרום האלקטרומגנטי, ועל מרכיביו: גלי רדיו, גלי מיקרו, קרינה תת-אדומה, אור נראה, קרינה על-סגולה, קרינת רנטגן וקרינת גמא.
ג) צפו שוב במצגת הפתיחה, וודאו שאתם מבינים את כל המושגים שהוזכרו בה בהקשר של הספקטרום האלקטרומגנטי.
ד)  השוו את גרף החלונות האטמוספריים (לפתיחת גרף החלונות האטמוספריים יש ללחוץ על הקישור: גרף חלונות אטמוספריים) לגרף של החלונות האטמוספריים שמופיע במצגת הפתיחה. רשמו לעצמכם מה דומה ומה שונה בין שני הגרפים.
ה) הפעילו את ההדמיה שמתארת את התפלגות הקרינה של גוף שחור:

ספקטרום של גוף שחור

(תוכלו לבחור בגרסה העברית תחת התפריט "TRANSLATIONS"), ומצאו מהו אורך הגל של           עוצמת פליטת הקרינה המקסימלית עבור:

  1. אור השמש
  2. אור נורה
  3. אור נר (תצטרכו למצוא את טמפרטורת הלהבה של נר בכוחות עצמכם)
  4. פני השטח של כדור הארץ
  5. פני השטח של טיטאן (תצטרכו להכניס את הטמפרטורה ישירות לתיבת הטקסט בהדמיה, במקום להשתמש בכפתור הגרירה)

היעזרו בכפתורי ה- ⊕ וה- ⊖כדי להתאים  את קנה המידה של הצירים לגודל הגרף המתקבל.

לאחר שסיימתם, בדקו את תשובותיכם בעזרת חוק ההסחה של וין:

חוק ההסחה של וין

3. שני הלוויינים בהם תתמקדו בשלב זה הם לווייני המחקר שנשלחו לחקור את צדק ושבתאי, שאחד מהם סיים את משימתו לפני פחות מחודש, והשני עדיין נמצא בעיצומה.
א) למדו להכיר את הגשושית ג'ונו, את מסלולה ואת המכשור המדעי שלה:
גשושית ג'ונו
עולם חדש ומופלא: החללית ג'ונו חושפת את צדק כפי שמעולם לא הכרנו

ב) למדו להכיר את הגשושית קאסיני, את מהלך המשימה שלה, ואת תגליותיה המרכזיות:
רגע לפני הסוף: תמונות אחרונות מקאסיני
טבעות שבתאי נחשפות בפירוט חסר תקדים
מסע הפרידה של קאסיני

שלב ב'

שלב ב'

האתגר: משימת גיוס קהילה (בי"ס/שכונה) לפרויקט שיתופי בעבודה מרחוק.
נושא: ניתוח תצלומים ממסלול הקפה – מדע אזרחי.
הקהילה תוזמן להשתתף בפרויקט, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים. לאחר ביצוע המשימה ישלחו חברי הקבוצה תיעוד שלה אשר יזכה אותם בניקוד.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות שלב א'

תלמידים ומורים יקרים,

ברכות לממשיכים לשלב השני של האולימפיאדה.

בשלב זה עליכם לתכנן ולקיים פעילות בקהילה, אשר מטרתה היא ליצור חיבור לנושא החלל, ובמיוחד לנושא העומד במרכז התחרות השנה: חיים בחלל.

ההתקדמות האנושית בחלל מביאה איתה תועלת רבה. לוויינים מייצרים עבורנו ידע מדעי רב ערך בתחומים רבים. צילום כדור הארץ מהחלל מלמד אותנו בין השאר על המסת הקרחונים והתחממות כדור הארץ.

מצד שני, הטיסה לחלל היא מאוד יקרה וצורכת אנרגיה רבה ולכן בעצמה תורמת להתחממות הגלובאלית.

חברות מסחריות החלו לפתח את התחום של תיירות חלל שתהפוך את הטיול לחלל למוצר צריכה נחשק לעשירים בלבד.

מדיות דיגיטליות ויזואליות, למשל תוכניות טלוויזיה, הן אמצעים יעילים לשיתוף קולקטיבי בחוויה אישית. המטרה שלנו בשלב זה של אולימפיאדת החלל, היא לארגן תחרות – האקתון בין קבוצות בתוך הקהילה שתגדירו. הקבוצות המשתתפות בהאקתון יפתחו פורמט וידיאו טלוויזיוני או אינטרנטי (לדוגמא: המרוץ למיליון) בהתאם לידע שרכשו בתקופת בניית הקהילה. ניתן להשתמש בפורמט מסחרי קיים ולהתאימו לסביבה עתידית או עכשווית בחלל לפי בחירתכם. לחלופין, תוכלנה הקבוצות גם להמציא ולפתח פורמט חדש משלהן ולהציג אותו בתחרות.

yexy jkuph

thpv zv nuphg?

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

שלב ג'

שלב ג'

האתגר: חידון אינטראקטיבי בזמן אמת
נושא: סוגיות פיסיקליות הנוגעות להפעלת לוויינים ומקפות.
המענה על השאלות נעשה בזמן אמת. לרשות הקבוצות יעמוד זמן קצוב וקצר לכל שאלה, ולכן נדרש לימוד מעמיק של החומר הרלוונטי – כפי שיפורט באתר  האולימפיאדה.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימות הכנה, אשר יכללו פעילות חקר ויהוו בסיס לאתגרים איתם יידרשו התלמידים להתמודד במהלך החידון המקוון.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות של שלב ב'.

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ג' של אולימפיאדת רמון לחלל!

לקראת השלב השלישי בתחרות, תכירו היבטים נוספים הנוגעים לחיים אנושיים בחלל. במהלך משימות ההכנה אתם:

  • תכירו את ההיסטוריה ואת התנהלותן של תחנות החלל ככלי לקידום המדע והקשרים המדעיים בין מדינות במטרה לקדם את היכולת האנושית לקיום חיים בחלל.
  • תלמדו על תחנת החלל הבין לאומית – הקמתה והעתיד הצפוי לה.
  • תלמדו על הקשר בין תאוצת הכובד למשקל ותכירו את נושא הגרביטציה המלאכותית.
  • תכירו את פרויקט תחנת הירח – Gateway  כחלק מתוכנית ארטמיס האמריקאית לחזרה לירח.
  • תתוודעו למודלים שונים ולשיטות בנייה של בסיסים אנושיים על הירח.
  • תלמדו באמצעות ניסויים על הגורמים המשפיעים על עוצמת הגרביטציה המלאכותית.

במסמך ההנחיות של משימת ההכנה מפורטים מקורות המידע והנחיות לביצוע הניסויים. את תוצאות הניסויים עליכם להגיש עד לתאריך ה-2.2.20, בשעה 15:00.

חצי הגמר

חצי הגמר

האתגר: בניית דגם
נושא: לוויינים סביב מאדים.
את ההנחיות לבניית הדגם תקבלו לאחר סיום שלב ג'. הדגם צריך לשקף את מירב ידיעותיכם והבנתכם את הנושא, כאשר גם יצירתיות ואסתטיקה יילקחו בחשבון. את הדגם תתעדו בין השאר בסרטון וידאו שיועלה ל- YouTube ויישלח לשיפוט.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות של שלב ג'.

ברכות לבתי הספר העולים לשלב ד' של אולימפיאדת רמון לחלל, שהוא שלב חצי הגמר!

בשלב חצי הגמר של התחרות, עליכם לבנות דגם של תחנה מאוישת מחוץ לכדור הארץ. ניתן לבנות תחנה הממוקמת במסלול סביב כדור הארץ או סביב גוף שמימי אחר, או תחנה קרקעית חוץ ארצית.

בעקבות מגפת הקורונה

כולנו חווים את משבר הקורונה מהבית ומתאימים את עצמנו למצב החדש. גם אולימפיאדת החלל תתאים את עצמה לתנאים כדי שתוכלו להמשיך בעבודה היפה שאתם עושים! הכלי שבו נשתמש הוא תב"מ – תכנון בעזרת מחשב.

אבל… האם כל זה עדיין רלוונטי? האם במציאות הנראית באופק יש מקום לחשוב לעתיד רחוק יותר ולדמיין אותו? האם בעיות השעה לא דורשות את מלוא תשומת ליבנו?

קשה עדיין לדעת איך ייראו החודשים הבאים או השנים הבאות. ניאלץ להתמודד עם שורה של בעיות בלתי צפויות. אין לנו ספק שהכלים התכנוניים, הארגוניים, החברתיים והטכנולוגיים שאתם רוכשים במהלך התחרות ישרתו אתכם בכל עתיד בו תלכו. יכול להיות שהמסע אל החלל יספוג עיכובים משמעותיים אבל הוא תמיד יהיה שם בשבילנו כדי להביט, לשאוף ולחלום.

שינויים נדרשים במסגרת התחרות

אנו ערים לכך שסגירת בתי הספר עצרה את הפעילות במתכונתה הקיימת, כאשר אתם מצויים בשלבי ביניים של התהליך. עם זאת, כל הגורמים המעורבים בתחרות – סוכנות החלל במשרד המדע, משרד החינוך וכמובן אנחנו, מעוניינים להמשיך את התחרות במתכונת המתאימה לימים אלה. בהתאם למגבלות הקיימות, תכננו והגדרנו מספר שינויים באתגר בניית הדגם לשלב ד' של אולימפיאדת החלל כדי להתאימו להתמודדות עם אתגרי הלמידה מהבית. מהיכרותנו את משימת בניית הדגם אנחנו מבינים שלעיתים קרובות יש צורך במפגשים ביניכם ובתשתיות ובחומרים הזמינים בבית הספר שאינם זמינים בבית, ולכן עדכנו את מסמך ההנחיות הקודם למשימת שלב ד' באופן שיאפשר לכם להמשיך ולפתח את הרעיון עליו חשבתם.

יהיה עליכם לחקור אפשרויות פיתוח עתידיות הנוגעות ליעד שבחרתם ואת האתגרים הצפויים לבני האדם שחיים בתחנה. עליכם לחשוב על צרכים ויישומים, לתכנן, לבנות דגם דיגיטאלי בתוכנת TINKERCAD , לתעד את כל התהליך ולהכין סרטון שיווקי המציג את המיזם. הדרישות מתהליך הבנייה והתיעוד, וכן הקריטריונים לשיפוט, מופיעים בהמשך ובמסמך התיעוד.

עשר הקבוצות אשר יזכו במרב הנקודות בשלב זה יעלו לשלב הגמר. קבוצות אלו יביאו אִיתן את הדגמים, התוכניות והסרטונים לאירוע הגמר, ותינתן להן ההזדמנות להציג אותם בפני חבר השופטים והקבוצות האחרות.

קבלת ייעוץ וסיוע מאנשי מקצוע כחלק מתהליך הלמידה, הִינה מבורכת. חשוב להקפיד על ההבדל בין סיוע לביצוע – אתם המבצעים! המורים המלווים יכולים כמובן לעזור בכל נושא הדורש התערבות מבוגר בתהליך הבנייה מטעמי בטיחות.

את קובץ הדגם, הצילומים ומסמך התיעוד יש להעלות לתיקייה שהוקצתה לכם בדרייב; את הסרטון יש להעלות ליוטיוב. כל זאת עליכם לעשות עד לתאריך 22.5.2020 בשעה 13:00.

אירוע הגמר

גמר

גמר

שיאה של התחרות יהיה באירוע הגמר אליו יגיעו 10 בתי ספר. במהלך אירוע הגמר הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות, הכוללות ביצוע ניסויים והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.
אירוע הגמר הוא תמיד חגיגה גדולה. בשנה שעברה קיימנו אותו בזום והיה מוצלח, חגיגי ומהנה. כולנו מקווים שלקראת סוף השנה נסיר את החסמים ונוכל להתכנס ביחד לאירוע תחרותי, מאתגר ומחבר. עוד לא אבדה תקוותנו.
אם הדבר לא יתאפשר, מתכונת האירוע תתואם לפעילות מרחוק.
מסמכי ההיערכות לשלב זה יפורסמו עם פרסום תוצאות של שלב ד' – חצי הגמר.

אירוע הגמר יתקיים במתכונת מתוקשבת ב-16.6.20 , י"ז בסיוון תש"ף.

לאחר עבודת שיפוט קשה ומורכבת, נדרש חבר השופטים להחליט אילו מבין כלל הדגמים המרשימים שנשלחו אלינו יזכה את קבוצתו בהעפלה לאירוע הגמר של האולימפיאדה.

אירוע הגמר יתקיים ביום שלישי, 14.5.19 ט' אייר, תשע"ט, בין השעות 9:30-16:00 במרכז הישראלי למצוינות בחינוך, רחוב חיים ע. קוליץ 1 שכונת מלחה ירושלים.

האירוע יכלול פעילות בתחנות, שבהן יבצעו התלמידים משימות שונות עליהן יקבלו ניקוד.

ברכות למשתתפים ומזל טוב למנצחים של גמר אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים, תשע"ט

שלב הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים התקיים בתאריך 14.5.19, ט' באייר תשע"ט בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים. 226 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המציגים משימת חלל הקשורה לגופים הקטנים במערכת השמש. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל, הפגינו בקיאות במפת שמי הלילה בקבוצות הכוכבים ובעצמים השונים המסתתרים בשמיים, ביצעו ניסוי חקר הקשור להחזרי אור מעצמים וקביעת זמן המחזור שלהם לפיהם, פיענחו חידות הקשורות להרכב הכימי של גופים קטנים במערכת השמש והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להפגין ידע נרחב ולהשיב על שאלות מורכבות.

במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית את "בראשית" – החללית הישראלית הראשונה, על הירח.

אולפנת בני עקיבא, "חן במדבר" באר שבע זכתה במקום הראשון, בית הספר הרב תחומי עמל אחווה טייבה , זכה במקום השני, בית הספר כפר הנוער כנות זכה במקום השלישי. תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר כדורי גליל תחתון ולביה"ס אמי"ת כרמיאל.

לצפייה ברשימת בתי הספר שהשתתפו בשלב הגמר

ארוע הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים תשע"ט

Start typing and press Enter to search