המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מרכין ראש ומשתתף בצער המשפחה והמדינה עם מותה בטרם עת של רונה רמון.

המרכז הישראלי שותף עם רונה רמון בפעולות השונות להנצחת זכרו ומורשתו של אילן רמון החל משנת 2003, מייד לאחר אסון המעבורת קולומביה. בתקופה זו פתחנו את "מועדון החלל על-שם אילן רמון", אשר פעל במספר גדול של חטיבות ביניים במסגרת תוכנית "מצוינות 2000". רונה רמון הייתה מעורבת באופן מלא בפעילות המועדון, נהגה להגיע באופן אישי לאירועי פתיחת המועדונים, לצידו של אביו של אילן רמון.
בעת היציאה לדרך עם תחרויות החלל הארציות, לפני חמש שנים, הייתה רונה מעורבת למן ההתחלה ואף כיבדה בנוכחותה בחלק מאירועי התחרויות.
רונה היוותה השראה בחזונה ובפועלה הנמרץ לכל אנשי החינוך, ותרמה רבות לטיפוח המצוינות, להעלאת העניין והמוטיבציה בקרב בני הנוער לתחומי החלל בפרט והמדע בכלל, ולהנצחת מורשתו של אילן רמון בקרב בני הנוער.
יהיה זכרה ברוך.

 

סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה שמחה להכריז על הפעלת תחרות ארצית נושאת פרסים בנושא "אנרגיה בחלל" לתלמידי בתי הספר היסודיים בכיתות ד'- ו'.

התחרות תתקיים זו השנה התשיעית ביוזמה ובמימון סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בשיתוף משרד האנרגיה ומשרד החינוך, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף מדעים א' במזכירות הפדגוגית ובשיתוף המרכז הישראלי למצוינות בחינוך.

אודות התחרות

בואו לקחת חלק בתחרויות חדשניות, מעוררות השראה בתחום החלל ולהצטרף לחוויית לימוד מרתקת המהווה הזדמנות לחשוף את התלמידים לטכנולוגיות חלל שונות, לחשיבה יזמית ולאתגרים פורצי דרך ולעיסוק בתוכן מתקדם בתחום החקר ותעשיית החלל.
התחרות תתקיים זו השנה התשיעית לתלמידי בתי הספר היסודיים בכיתות ד'-ו' ותעסוק בנושא "אנרגיה בחלל"

 

ההשתתפות באולימפיאדות תקנה לתלמידים מיומנויות רבות ביניהן: חקר מדעי, אסטרטגיות למידה, היכרות עם תשתיות טכנולוגיות בחלל ועם עולם הקיימות האנרגטית. בנוסף, תוך התמודדות עם אתגרים התלמידים יפתחו מגוון  מיומנויות רכות כמו עבודה בצוות, ניהול זמן, אוריינות קהילתית, פתרון קונפליקטים, ניסוח טיעונים, גמישות, הסתגלות, יכולות פרזנטציה, שימוש בשפות, אחריות והתמדה.

התלמידים ישתתפו לאורך השנה באירוע פתיחה ובארבעה שלבים תחרותיים שבמהלכם יידרשו ללמידה עצמאית ולהתמודדות עם חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה ולבנות ביחד דגמים תוך למידה מעמיקה.

מטרות התחרות:

  • חשיפת התלמידים לתחום החלל בדגש על היבטים אנרגטיים בתחום
  • עידוד התלמידים להיות שותפים בפיתוח טכנולוגיות האנרגיה והחלל
  • העלאת המודעות לחשיבות השמירה על כדור הארץ בראי שינוי האקלים
  • הטמעת מורשתו הייחודית של האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון

שאלות נפוצות

התחרות מורכבת מארבעה שלבים, השלבים הראשונים דורשים למידה של חומר והפעלת תכנית חשיפה בקהילה – אותם התלמידים יכולים לעשות באופן עצמאי בליווי ובפיקוח של המורה המלווה.

אפשר להדריך את הקבוצה להתחלק לקבוצות למידה למשל, לחלק את הנושאים בין הקבוצות, ולעשות מפגשים אחת לכמה זמן כדי שחברי הקבוצה יוכלו ללמד אחד את השני את החומר שעברו עליו, ולראות איך כולם מתקדמים ואם מישהו צריך עזרה. השלב הרביעי כולל בניית של דגם, ומחייב קצת יותר שעות פעילות משותפת של כולם, אבל אם מתכוננים באופן מוצלח זו משימה שניתן להשלים במספר פגישות אחה"צ.

השאלונים מחייבים את המורה להיות נוכח בזמנים ושעות מסוימים עם הכיתה. שעות החידונים נקבעות לאחרי שעות בי"ס, ולרוב יחלו מיד עם סיום הלימודים.

יש ליצור קבוצה של עד 20 תלמידים המתעניינים בתחום ובעלי מוטיבציה, הרכב הקבוצה יקבע לפי שיקול דעתו של המורה.

מצגת אירוע הפתיחה תשלח בצירוף מייל ובו פרוט אודות התחרות והתהליך שהתלמידים יעברו במהלכה. ניתן להציג את המצגת בכיתה, לשתף בה עם תלמידים לצפייה בבית בזמנם הפנוי, לצפות במרוכז במפגש זום, או במפגשים פיזיים המתקיימים בקפסולות השונות.

לוח הזמנים של התחרות מופיע באתר על מנת שתוכלו לשלבו במערכת הלימודים. לכל שלב הדורש ההתכנסות משותפת של הקבוצה, יינתנו שניים או שלושה תאריכים לבחירה.

התחרות מבוססת על למידה עצמאית של התלמידים ועל הנחייה והובלת הקבוצה על ידי המורה . אין צורך בידע מוקדם של המורה, אך דרושה מוטיבציה ורצון להנחיית קבוצה. עבור כל שלב תפורסם רשימה של נושאים מרכזיים, וכן רשימה של קישורים לאתרים בהם נמצא חומר הלימוד המתאים. הרשימות ישלחו במייל ויפורסמו באתר התחרות כך שחומר הלימוד יהיה נגיש לתלמידים בכיתה או בביתם.

השלב הראשון של התחרות, דורש בעיקר למידה וריכוז של חומר באופן עצמאי על ידי התלמידים, בליווי והנחיה של המורה המוביל. קיימות אסטרטגיות שונות לניהול הלמידה לקראת שלב זה. לדוגמה: ניתן להנחות את תלמידי הקבוצה להתחלק לתתי-קבוצות למידה, לחלק את הנושאים בין הקבוצות, לערוך מפגשי זום אחת לכמה זמן כדי שחברי הקבוצה יוכלו ללמד אחד את השני את החומר שעבדו עליו ולראות איך כולם מתקדמים ואם מישהו צריך עזרה.

השלב השני, הוא השלב הקהילתי, יתבסס על שימוש בכלים דיגיטאליים לעבודת קהילה. רצוי לפנות לקהילה שתדע להתמודד עם השימוש בכלים מבוססי מחשב ושיש לה זמן ומוטיבציה להיות חלק בפרויקט.

השלב השלישי כולל בנייה של דגם והכנת סרטון, ומחייב רמת תיאום גבוהה בין חברי הקבוצה. התמודדותכם עם השלבים המוקדמים תבנה את הדינאמיקה הקבוצתית שתאפשר התמודדות מוצלחת גם עם אתגרים אלו.

להלן מספר דגשים אופרטיביים לקראת התחרות:

  • יש ליצור קבוצה של עד 20 תלמידים המתעניינים בתחום ובעלי מוטיבציה הרכב הקבוצה יקבע לפי שיקול דעתו של המורה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אפשר יהיה לפעול במסגרת קבוצה הומוגנית בקפסולה אחת או להתבסס על עבודה מרחוק בשיתוף בין קפסולות שונות.
  • מצגת אירוע הפתיחה תשלח בצירוף מייל ובו פרוט אודות התחרות והתהליך שהתלמידים יעברו במהלכה. ניתן להציג את המצגת בכיתה, לשתף בה עם תלמידים לצפייה בבית בזמנם הפנוי, לצפות במרוכז במפגש זום, או במפגשים פיזיים המתקיימים בקפסולות השונות.
  • לוח הזמנים של התחרות מופיע באתר על מנת שתוכלו לשלבו במערכת הלימודים. לכל שלב הדורש ההתכנסות משותפת של הקבוצה, יינתנו שניים או שלושה תאריכים לבחירה.
  • התחרות מבוססת על למידה עצמאית של התלמידים ועל הנחייה והובלת הקבוצה על ידי המורה . אין צורך בידע מוקדם של המורה, אך דרושה מוטיבציה ורצון להנחיית קבוצה. עבור כל שלב תפורסם רשימה של נושאים מרכזיים, וכן רשימה של קישורים לאתרים בהם נמצא חומר הלימוד המתאים. הרשימות ישלחו במייל ויפורסמו באתר התחרות כך שחומר הלימוד יהיה נגיש לתלמידים בקפסולות בכיתה או בביתם.
  • בתחרות ארבעה שלבים. השלב הראשון והשלישי – שלבי החידונים, דורשים בעיקר למידה וריכוז של חומר באופן עצמאי על ידי התלמידים, בליווי והנחיה של המורה המוביל. קיימות אסטרטגיות שונות לניהול הלמידה לקראת שלבים אלו. לדוגמה: ניתן להנחות את תלמידי הקבוצה להתחלק לתתי-קבוצות למידה, לחלק את הנושאים בין הקבוצות, לערוך מפגשי זום אחת לכמה זמן כדי שחברי הקבוצה יוכלו ללמד אחד את השני את החומר שעבדו עליו ולראות איך כולם מתקדמים ואם מישהו צריך עזרה.
  • השלב השני, הוא השלב הקהילתי, יתבסס על שימוש בכלים דיגיטאליים לעבודת קהילה. רצוי לפנות לקהילה שתדע להתמודד עם השימוש בכלים מבוססי מחשב ושיש לה זמן ומוטיבציה להיות חלק בפרויקט.
  • השלב השלישי כולל בנייה של דגם והכנת סרטון, ומחייב רמת תיאום גבוהה בין חברי הקבוצה. התמודדותכם עם השלבים המוקדמים תבנה את הדינאמיקה הקבוצתית שתאפשר התמודדות מוצלחת גם עם אתגרים אלו.

חומר הלימוד ישלח במייל ויפורסם באתר התחרות. עבור כל שלב תפורסם רשימה של נושאים הרלוונטיים עבורו, וכן רשימה של קישורים לאתרים בהם נמצא חומר הלימוד. החומרים יהיו זמינים מיד לאחר אירוע הפתיחה. חשוב להדגיש – אנחנו לא מוציאים חוברת לימוד מטעמנו, ולא מסכמים את החומר.

אנחנו מפנים את התלמידים למקורות מידע רלוונטיים, ותהליך הלמידה ייעשה על ידם באופן עצמאי. מסיבה זו, אנו נמליץ לראשי הקבוצות לסייע לתלמידים, ולהדריך אותם כיצד לבצע למידה יעילה. לבתי ספר שלא יעלו לשלבים המתקדמים יישלחו משימות ומערכי שיעור אשר יאפשרו להם להמשיך ולפעול באופן עצמאי במשימות התואמות את הפעילות בשלבי התחרות הבאים.

הקבוצה יכולה לכלול בין 4 ל- 20 תלמידים בכיתות ד'-ו'. ההשתתפות בתחרות היא רווח אדיר לתלמידים, שנחשפים לתכנים עדכניים בתחום, מפתחים מיומנויות חשובות של דליית מידע ברשת, התמודדות עם חומר מורכב, חשיבה יצירתית ועבודה בקבוצות. על כן אנו ממליצים לגייס את מספר התלמידים המקסימלי לקבוצה.

חשוב לשים לב, לא ניתן יהיה להגיע לאירוע הגמר עם יותר מ- 20 תלמידים ולכן חשוב לא ליצור קבוצה גדולה יותר על מנת לא לגרום אי נעימות.

התחרות מיועדת לכיתה רגילה ופועלת מחוץ לשעות בית הספר, בוודאי במה שקשור לפעילות התלמידים. היוצא מן הכלל לזה, הוא אירוע הגמר שיתקיים בירושלים בין השעות 09:00-16:00

התחרות מתקיימת במתכונת בית ספרית. לא ניתן להירשם ללא קבוצה מביה"ס וללא מורה מלווה.

לשאלות ולבירורים ניתן לפנות לימית שמני
מס' טלפון 02-6755031
דוא"ל: yamit@iasa.org.il

בנוסף לכך, יופיע באתר התחרות פורום פעיל אשר ייתן מענה נוסף לשאלות ולהבהרות.

סרטונים מתחרויות קודמות

אירוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר היסודיים ה-4 תשע"ח

אירוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר היסודיים ה-5 תשע"ט

אירוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר היסודיים ה-6 תש"ף

אירוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר היסודיים ה-3 תשע"ז

אירוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי ספר היסודיים ה-2 תשע"ו

השתתפות בתחרות

Start typing and press Enter to search